Avontuur

Moskou

Made by Shewa van de Scheur

Dag 4 – Moskou
Aangekomen in Moskou! We werden keurig bij het station opgehaald door een chauffeur. Toen we aankwamen bij het hotel, was het 8:00 uur. Er werd ons verteld dat we om half 11 konden inchecken. We waren best gaar van de nacht in de trein, dus het leek ons een goed plan om in de lobby even te relaxen. Ook hebben we gekeken wat er allemaal in Moskou te doen is. Dat is nogal een hoop! Enfin, om half 11 liepen we naar de receptie om in te checken. “There is no room available”, “Check-in is at 2pm”. Even een baal momentje, snel weer vergeten. We hebben de backpacks in een beveiligde kamer gezet en zijn de stad in gegaan. Het was heerlijk weer! 25+ graden. We besloten om met de metro naar het Rode Plein te gaan. Met wat hulp van de lokale mensen vonden we de goede metrostations. De moeilijke namen van de stations moesten we onthouden voor de terug weg (dat was een uitdaging). Onderweg zagen de we prachtige ondergrondse metro stations al. Tijdens de tour van morgen gaat de tourguide ons hierover vertellen.

Links is ons hotel. We slapen op de 23e verdieping!

Toen we aankwamen op het Rode Plein werd het gelijk duidelijk waarom dit zo overweldigend is. Er staan indrukwekkende gebouwen die voor een statige sfeer zorgen op het plein. De Sint Basil kathedraal (het icoon van Rusland, die met die bollen), het mausoleum van Lenin, het graf van Stalin, het Kremlin, een enorm warenhuis en het nationaal historisch museum zijn te vinden op het Rode plein. Met onze lonely planet, gekregen van Tommy en Laura, hebben we hier even bij stil gestaan. Ondertussen hadden we honger gekregen dus zijn we even gaan lunchen.

Na het eten liepen we door de enorme tuinen van het Kremlin aangelegd door tsaar Alexander. Deze tuin was de eerste in Rusland die voor iedereen toegankelijk was. De tuin is erg mooi en twee kilometer lang. Alexander is de man op wie de aanslag was gepleegd bij Church on Spilled blood.

In de tuin bevindt zich het welbekende Russische eerbetoon aan de onbekende soldaat.

Deze trekt veel bekijks en is ook erg indrukwekkend. Helemaal met de gedachten erachter. Dit is te merken aan de reacties van de mensen. We merkten dat bij de Sint Basil kathedraal iedereen reageerde met ‘Oooooh’, ‘Wauw’ en ‘Aaaah’, in tegenstelling tot de Tomb of the Unknown Soldier. Hier heerst rust en is iedereen eventjes stil (dit vond Jan erg prettig). Even geen chinezen met hun 1000 selfiesticks, haha. We gingen verder door de tuin van Alexander. We dachten de hoek om te kunnen en weer het Rode Plein op te lopen, maar helaas maakten wij hier kennis met de Russische wegwerkzaamheden. Aangezien we ons rondje toch af wilden maken, gingen we stug door. Dus nog enkele kilometers meer, maar hierdoor kwamen we via twee bruggen en nog meer wegwerkzaamheden wel bij een ongelofelijk mooie kant van het Kremlin en het Rode Plein.

Gebroken en moe ging Jan nog even naar de sportschool in het hotel. Daarna hebben we heerlijk gegeten, het lekkerst tot nu toe onder het genot van een biertje en wijntje.

20160801_194339

Dag 5 – Moskou
Afgelopen nacht hebben we heerlijk geslapen waarnaar wij een uitgebreid ontbijt tot ons beschikking hadden. Het hotel is een typisch ‘film’ hotel. Frank Sinatra in de hotel lobby door de speakers en netjes geklede gastheren bij de ingang van het hotel. Om 10:00 uur werden wij opgehaald door onze gids Maria. Een Russische dame van 26 jaar die ons heel veel kon vertellen over de stad Moskou. We begonnen onze tour bij het metro station. De metrostations van Moskou zijn zelf ook al culturele hoogtepunten. Zij zien er prachtig uit. Maria vertelde ons dat de metrostations in de tijd van o.a. Stalin zijn gebouwd. De metrostations dienden als ondergrondse bezienswaardigheid voor de ‘normale’ burgers. Omdat de tsaren en belangrijke politici al zoveel mooie gebouwen kregen, waren de metrostations voor de burgers. De metro’s maken ongelofelijk veel herrie en bevinden zich diep onder de grond. We stapten de metro in richting het enorme campusterrein van de Universiteit van Moskou. Het is een universiteit met een hoge kwaliteit. Veel Russische studenten willen hier studeren. De uitstraling van de universiteit is adembenemend mooi.

Maria heeft zelf gestudeerd aan de Universiteit van Moskou. Zij vertelde ons over de kamers die beschikbaar zijn gesteld voor studenten om in te wonen en de faculteiten die er zijn. Daarna nam ze ons mee naar een prachtig uitzicht over de stad. Hier viel ons op hoe lelijk de stad eigenlijk is.

Voordat de tour begon vroeg Maria of wij het een probleem vonden om veel te lopen. Dit vonden wij geen enkel probleem. Vanaf het uitzicht op de stad zijn we naar beneden gelopen door een bos. Opvallend dat er zoveel groen was net buiten de stad. Dit vonden we prettig!

We gingen verder met de metro richting de orthodoxe kathedraal van Christus de verlosser. Ook dit was imponerend en prachtig.

We liepen verder naar het Rode Plein. Het heet het Rode Plein omdat de kleur rood vroeger stond voor mooi. Nu associeert men het Rode Plein met de muur van het Kremlin en het nationaal historisch museum. Maria vertelde ons dat op het Rode Plein gebouwen staan van verschillende eeuwen. Dit maakt het heel bijzonder. Hier nog even de hoogtepunten van het Rode Plein:

Het graf van Stalin

De muur van het Kremlin (inclusief de tribunes waar er naar het Rode Plein gekeken wordt)

Jan voor het Nationaal Historisch museum

Nadat we afscheid hadden genomen van onze gids Maria, waar wij het erg goed mee konden vinden, zijn we lekker gaan eten. Na het eten zijn we het Kremlin in geweest. Het Kremlin was het begin van de stad Moskou en in ontstaan in het midden van de 12e eeuw. Het bestaat uit verschillende kathedralen die allemaal een andere functie hebben/hadden. Waar de oude kerken en kathedralen nu functioneren als musea, daar functioneren veel van de andere gebouwen als politiek werkgebied. Ook Poetin vindt hier nog zijn werkplaats.

Na een lange dag (Jan zijn telefoon vertelde ons dat wij 13,9km hebben afgelegd) ploften wij neer op het bed in het hotel. We gaan vanavond lekker eten en morgen begint na twee geweldige steden de (echte) Transsiberië express. We zullen met de trein 5000 kilometer afleggen naar de plaats Irkutsk.

Screenshot_20160802-172017 (2)

Deze trein rijdt niet zo hard (ongeveer 50 km/u) zodat wij kunnen genieten van het uitzicht. De reis duurt zodoende 4 dagen lang. De kans is groot dat wij geen internet hebben in de trein. Dus wellicht is het voorlopig even stil vanuit het mooie Rusland.

Liefs Jan en Shewa

3 Comments

1. Super leuk weer om te lezen Shewa (& Jan) en wat een prachtige foto’s. Heel veel plezier tijdens het volgende deel van jullie reis, ik ben benieuwd naar de verhalen van onderweg.